Draganor |
Mistrz Gry |
|
|
Dołączył: 11 Sty 2006 |
Posty: 471 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Góry Sine |
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
Spis umiejętności
Oto, czym mogą poszczycic się bohaterowie wędrujący po naszym wspaniałym królestwie!
Akrobatyka
Przewroty, salta, koziołki- oto czym jest akrobatyka. Akrobata posiada nie tylko umiejętności wykonywania wszystkich elementów, ale również wie, jak użyć niektórych przedmiotów (np. tyczek), aby sobie w tym pomóc. Nie trzeba chyba również dodawać, że ma on także niesamowite wyczucie równowagi.
1. Kiepski: Umiesz fikać koziołki, robić gwiazdy itp.
2. Średni: Wiesz jak upaść, by mniej obić sobie kości.
3. Dobry: potrafisz uniknąć zabójczego ciosu, uskakując daleko poza zasięg przeciwnika.
4. Świetny: Chodzenie po linie to dla Ciebie betka.
5. Legendarny: Salto z kopnięciem, gwiazda i ciecie mieczem, huśtanie się na żyrandolach i fechtowanie- cóż to dla Ciebie?
Alchemia
Ogólna wiedza z dziedziny chemii, biologii, fizyki. Znajomość stanów skupienia, a także umiejętność rozpoznawania eliksirów i cieczy. Alchemicy wiedzą również, że pewne substancje są związane z określonymi mocami, jedne przynoszą szczęście, inne pecha.
Alchemia to jednak przede wszystkim umiejętność warzenia różnych naparów, trucizn, a nawet trunków.
Warto też pamiętać, że alchemik potrzebuje przynajmniej skromnego laboratorium i przeróżnych urządzeń (retort, naczyń, odczynników), by mógł w pełni wykorzystać swe
umiejętności.
1. Kiepski: Wiesz, że lód i para to woda. Umiesz też rozpoznawać pewne substancje.
2. Średni: Potrafisz destylować trunki.
3. Dobry: Warzenie trucizn i naparów nie sprawia ci trudności.
4. Świetny: Identyfikujesz przeróżne substancje, rozpoznajesz ewentualne domieszki itp.
5. Legendarny: Kamień filozoficzny? Zamiana ołowiu w złoto? Stoisz o krok od rozwiązania tych problemów!
Dowodzenie
Dowódca powinien umieć zmusić podwładnych do wykonania rozkazów. Czasem musi krzyknąć, czasem przestraszyć, a czasem pochwalić. Dowodzenie to właśnie umiejętność odpowiedniego wydawania poleceń i podejścia do ludzi. Od jej poziomu zależy, ilu podwładnym bohater może rozkazywać- oczywiście także przez oficerów, podoficerów itp.
1. Kiepski: Potrafisz rozkazywać kilku podwładnym.
2. Średni: Umiesz dowodzić niewielkim, liczącym do 10 żołnierzy oddziałem.
3. Dobry: Dowodziłeś już kilkoma oficerami, a przez nich kilkoma oddziałami (ok. 200 ludzi)
4. Świetny: dasz sobie radę z całą armią.
5. Legendarny: Mógłbyś być generałem, rozkazującym wszystkim żołnierzom danego państwa.
Gibkość
Gibkość pozwala wyślizgnąć się z więzów, kajdan i łańcuchów, a także przeciskać się przez wąskie przejścia. Przydaje się również, gdy bohatera pochwyci jakiś stwór- postać ma większą szansę na uwolnienie się z jego uchwytu.
1. Kiepski: Wyzwolisz się z niefachowo zrobionych więzów.
2. Średni: Dasz sobie radę z typowymi więzami, nie najlepszymi łańcuchami itp.
3. Dobry: Wąskie przejścia czy kajdany Cię nie powstrzymają.
4. Świetny: Umiesz wyzwolić się z uchwytu niektórych przeciwników.
5. Legendarny: Nic Cię nie zatrzyma.
Przetrwanie
Posiadający tę umiejętność bohater wie, jak zbudować szałas, rozpalić ogień, zdobyć wodę i pożywienie, dostrzec naturalne niebezpieczeństwa (ruchome pisaki, bagna itp.) i odróżnić jadalne rośliny od niejadalnych. Przetrwanie umożliwia również polowanie, łowienie ryb itp. Pozwala przewidywać czy pogoda się zmieni etc.
UWAGA: Nie każdy przetrwa w dowolnym terenie. Wychowany na lodowym pustkowiu człowiek da sobie radę na podobnym obszarze, ale będzie miał problem na pustyni- i odwrotnie.
1. Kiepski: W nieprzyjaznym środowisku wytrzymasz jedynie kilka dni.
2. Średni: Umiesz przetrwać na obszarze, który dobrze znasz.
3. Dobry: Dasz sobie radę na dobrze znanym obszarze i jemu podobnym.
4. Świetny: Potrafisz przetrwać wszędzie.
5. Legendarny: Nawet i kilka miesięcy na pustyni nie stanowi dla Ciebie problemu.
Rozmawianie
Sztuka konwersacji pozwala wywrzeć na rozmówcy odpowiednie wrażenie. Celne i dowcipne uwagi, odpowiednie słówka, stosowny tembr i brzmienie głosu, pozwalają zmienić nastawienie osób, z którymi dyskutujemy, a nawet wpłynąć na ich osąd. Sprytnemu i zdolnemu bohaterowi ta umiejętność pozwoli flirtować z damami (lub panami), uwodzić je (ich), a nawet prowokować.
1. Kiepski: Nie próbuj rozmawiać z ważniejszymi od siebie. Z innymi Ci wychodzi.
2. Średni: Opanowałeś kilka klasycznych zwrotów i sposobów prowadzenia konwersacji.
3. Dobry: Flirtowanie, uwodzenie, wpływanie na czyjś osąd i prowokowanie nie sprawia Ci trudności.
4. Świetny: kilka słów wystarczy, byś kogoś przekonał do swojego punktu widzenia.
5. Legendarny: Jesteś mistrzem elokwencji!
Rzemiosło (różne)
Bohater zna się na określonym rzemiośle. Umie tworzyć i naprawiać przedmioty, a także wyceniać oraz oceniać pracę innych. Rzemiosła różnią się od siebie, trzeba więc niezależnie w każdym zdobywać poziomy.
Oto lista „specjalizacji”, którą gracze i prowadzący mogą oczywiście rozszerzyć: Ciesielstwo, garncarstwo, kamieniarstwo, kowalstwo, krawiectwo, kucharstwo, płatnerstwo, rymarstwo, stolarstwo, ślusarstwo, tkactwo, wyrób broni, złotnictwo.
1. Kiepski: Partacz.
2. Średni: Czeladnik.
3. Dobry: Mistrz cechowy.
4. Świetny: Starszy cechu, którego sława obiegła cały kraj.
5. Legendarny: Ten co tworzył legendy...
Skradanie
Złodzieje, zwiadowcy, tropiciele, itp. Nie obejdą się bez skradania, pozwalając cicho i niezauważenie podejść przeciwnika/zwierzynę/co tam jeszcze. Oczywiście na tę umiejętność maja wpływ warunki- łatwiej przemykać ciemną nocą niż w świetle dnia. Skradanie to również umiejętność ukrywania się- w cieniu, pośród traw, w ciemnej uliczce czy nawet na pustyni.
1. Kiepski: Podejdziesz na wpół głuchych i ślepych. Potrzebujesz wielu cieni, drze, skał czy czegoś takiego, aby się ukryć.
2. Średni: Dasz sobie radę, gdy ktoś jest niezbyt uważny. Ukryjesz się wszędzie tam, gdzie jest to łatwe do zrobienia.
3. Dobry: W sprzyjających warunkach przemkniesz pod okiem nawet uważnych strażników. Potrafisz ukryć się w każdym typowym miejscu.
4. Świetny: Skradasz się tak, że nikt Cię nie dostrzeże. Wystarczy jedno drzewko, niewielkie wgłębienie itp.
5. Legendarny: Ktoś tędy szedł? Umiesz ukryć się w środku dnia na pustym placu.
Taktyka
Ta umiejętność pozwala zaplanować walkę i pokierować nią tak, by wszystko szło po naszej myśli. Im lepszy taktyk, tym większymi oddziałami/jednostkami potrafi kierować. Warto jednak pamiętać, że od wykonywania planów są żołnierze, którzy muszą umieć wypełniać rozkazy i być lojalni. Sama taktyka często nie wystarcza, by skutecznie kierować podwładnymi. Nawet najlepszy planista może okazać się kiepskim przywódcą. Dlatego prawdziwi wodzowie posiadają również umiejętność dowodzenia.
1. Kiepski: Zaplanujesz zadania dla kilku podwładnych.
2. Średni: poradzisz sobie z niewielkim, liczącym do 10 żołnierzy oddziałem.
3. Dobry: Umiesz zaplanować działania dla kilku, a nawet kilkunastu oddziałów (do ok. 200 ludzi) oraz stosować różne sztuczki i nietypowe taktyki.
4. Świetny: Jesteś świetnym generałem- taktykiem, dowodzącym cała armią. Znasz chyba wszystkie strategie i sam potrafisz wymyślać różne sztuczki.
5. Legendarny: opracowane przez Ciebie taktyki i poprowadzone kampanie powoli przechodzą do legendy.
Tropienie
Tą umiejętnością szczycą się myśliwi oraz łowcy, a także niektórzy złodzieje i szpiedzy. Tropienie pozwala trafić na ślad dziko żyjącej zwierzyny, rozpoznać, kto trop zostawił, ewentualnie jak liczna była grupa, i określić, kiedy znajdowała się w danym miejscu itp. Umożliwia ono również śledzenie ludzi i innych istot rozumnych, a także zacieranie śladów.
UWAGA: Na tropienie znaczny wpływ mają warunki. Deszcz zmywa niemal wszelkie ślady, a na śniegu tropy widać bardzo, bardzo długo. Wypada o tym pamiętać.
1. Kiepski: potrzebujesz miękkiego podłoża, świeżych śladów i prostego tropu
2. Średni: Wiele tropów umyka Twej uwadze.
3. Dobry: Potrafisz zatrzeć swoje ślady. Umiesz rozpoznawać również większość tropów.
4. Świetny: Żaden ślad nie ujdzie Twej uwadze. Dostrzeżesz i rozpoznasz wszystko.
5. Legendarny: Tropisz nie tylko za pomocą wzroku, ale również węchu, dotyku, smaku. Umiesz wyczuć, że jakieś zwierzę było ostatnio w tym miejscu, nawet jeśli nie zostawiło „widzialnych” śladów.
Unieszkodliwianie pułapek
Ta umiejętność pozwala stwierdzić do czego służy dane urządzenie (niekoniecznie pułapka), a następnie sprawić, że przestanie ono działać. Najczęściej tę zdolność wykorzystuje się przy rozbezpieczaniu pułapek, stąd nazwa. Niemniej przydaje się ona również wtedy, gdy chcemy dokonać sabotażu (np. uszkodzić kołowrót czy zawiasy)itp. W obu jednak wypadkach bohater musi posiadać odpowiednie narzędzia.
1. Kiepski: Umiesz zająć się prostymi urządzeniami.
2. Średni: Dajesz sobie radę- choć z trudem- ze złożonymi i skomplikowanymi pułapkami.
3. Dobry: Nie dość, że umiesz unieszkodliwić prawie wszystko, to jeszcze sam potrafisz zmajstrować to i owo.
4. Świetny: Konstruujesz i unieszkodliwiasz wszelkie pułapki oraz urządzenia. Potrafisz stwierdzić, że dana pułapka ma magiczna naturę.
5. Legendarny: Udaje Ci się unieszkodliwić nawet magiczne mechanizmy.
Wiedza
Wiedza to grupa pewnych umiejętności, określająca posiadane informacje i zdolności postaci w pewnej dziedzinie. Tak jak w przypadku rzemiosła, każda dziedzina to niezależna umiejętność, w której trzeba się szkolić. Bohater posiadający pewna wiedzę zna fakty, teorie i opowieści z nią związane, a także posiada pewne dodatkowe zdolności.
Oto lista proponowanych dziedzin wiedzy, którą można oczywiście rozszerzyć. W nawiasach podano przykładowe zastosowanie. Wiedza o:
Bron i zbroje (rozpoznawanie legendarnego oręża), heraldyka, historia, legendy, mity, magia, polityka, potwory (dostrzeżenie słabizny), region (kontakty), rośliny i zioła (warzenie naparów, trucizn, patrz alchemia), teologia, wojskowość, wybrana rasa, zwierzęta (opieka i tresura).
1. Kiepski: Wiesz, że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele.
2. Średni: Słyszałeś to i owo- tu i ówdzie.
3. Dobry: posiadasz podstawową wiedzę na dany temat i związane z nią zdolności.
4. Świetny: Zjadłeś wszystkie rozumy.
5. Legendarny: Jesteś mędrcem, do którego wielu przybywa z pytaniami.
Wigor
Ta umiejętność pozwala wykonywać fizyczne czynności dłużej i lepiej. Każdy potrafi biegać czy skakać nie każdy jednak jest przygotowany do robienia tego często i szybko. Każdy potrafi wstrzymać oddech- lecz jedni tylko na chwilę, a inni na całe minuty. Wigor pozwala zaś wydłużyć ten czas. Odpowiada on również za odporność na ból i choroby, nie tylko za zmęczenie i wyczerpanie.
1. Kiepski: Bardzokrótkodystansowiec.
2. Średni: Krótkodystansowiec.
3. Dobry: Średniodystansowiec.
4. Świetny: Długodystansowiec.
5. Legendarny: Maratończyk.
Włamywanie
Włamywanie to podważanie skobli, otwieranie zamków czy wybijanie szyb bez robienia zbytniego hałasu. Szybkie, ciche i subtelne dostawanie się do zamkniętych pomieszczeń wymaga umiejętności i narzędzi- wytrychów.
1. Kiepski: Łom to twoje podstawowe narzędzie pracy.
2. Średni: Proste zamki, skoble zasuwy nie stanowią dla ciebie problemu.
3. Dobry: Radzisz sobie ze wszystkimi typowymi zamknięciami.
4. Świetny: Nie spotkałeś jeszcze zamka, który by cię zatrzymał. Problemem jest jedynie czas, gdyż nie wszystkie otwierasz w kilka chwil.
5. Legendarny: W kilka sekund, przy użyciu minimalnej ilości narzędzi i, oczywiście, cichutko radzisz sobie z każdym zamkiem.
Zastraszanie
Groźny wyraz twarzy, złowrogi uśmiech, położenie dłoni na rękojeści miecza czy wreszcie przyłożenie sztyletu do czyjejś szyi- oto czym jest zastraszanie. O przydatności tej umiejętności chyba nie trzeba się rozpisywać. Każdy wie, że zawsze lepiej jest obejść się bez rozlewu krwi.
1. Kiepski: Czasem udaje ci się przestraszyć samego siebie.
2. Średni: Zastraszanie strachliwych przychodzi ci bez trudu.
3. Dobry: Samo Twoje spojrzenie potrafi strzaskać naprawdę odważne serce.
4. Świetny: Lekki uśmieszek, a niektórzy już mają ciężko w gaciach!
5. Legendarny: Zastraszasz samym wyglądem- jeśli tylko tego zapragniesz.
Zimna krew
Zdolność do zachowania zdrowego rozsądku w sytuacjach stresowych, na przykład gdy ktoś próbuje bohatera zastraszyć, kiedy ten staje twarzą w twarz z przerażającymi siłami wroga lub gdy musi szybko podjąć jakąś decyzję, a świat wokół niego wali się i pali.
1. Kiepski: Nie przestraszy cię jeno dziecko- i to gnomie!
2. Średni: Raz się boisz, a raz nie...
3. Dobry: chyba oprzesz się najgorszej grozie, o ile jest pochodzenia naturalnego.
4. Świetny: Na palcach ręki drwala policzysz sytuacje, kiedy straciłeś zimna krew.
5. Legendarny: Przeważające siły wroga? Smok? Czarnoksiężnik? Nikt Cię nie przestraszy!
Walka bronią
Umiejętność posługiwania się danym rodzajem oręża. Chyba nie ma się nad czym rozwodzić.
1. Kiepski: Machasz mieczem jak rożnem, dajesz sobie rade tylko z najprostszymi pchnięciami i cięciami.
2. Średni: Nieco bardziej skomplikowane manewry nieźle ci wychodzą.
3. Dobry: Walka jest dla ciebie jak taniec. I prawie nigdy się nie mylisz.
4. Świetny: Piruet, tempo, imbroccato? Co to dla ciebie...
5. Legendarny: Pchnięcie królewskie czy patinado lub palestra to już dla ciebie fraszka. Sam wymyślasz nowe ciosy! Twojej techniki uczą sie szermierze w całym królestwie!
Walka na dystans
Zależnie od specjalizacji umiejętność posługiwania się kuszą lub łukiem. Celne oko, strzelecka postawa, ręka która nie zadrży- właśnie tym cechują się posiadacze tej umiejętności.
1. Kiepski: Umiesz napiąć broń i wypuścić pocisk. I raczej niż więcej...
2. Średni: Dajesz sobie radę ze strzałami na większa odległość, potrafisz nawet wystrzelić dwie strzały na raz! Jedynie celność pozostawia wiele do życzenia.
3. Dobry: Strzał z konia czy trafienie przeciwnika między płyty zbroi to już rutyna.
4. Świetny: Z broni dystansowej strzelasz z prędkością karabinu. Potrafisz wymierzyć w konkretna część ciała, a pudłowanie Ci się nie zdarza.
5. Legendarny: Zestrzelenie pocisku wroga? Zabicie oponenta rykoszetem? Nie takie cuda wyczyniałeś!
Walka dwoma orężami
Po królestwie wędruje wielu wojowników, którzy potrafią walczyć, trzymając miecz w jednej, a sztylet w drugiej ręce. Jednak walka dwoma orężami podlega pewnym ograniczeniom... Nie mozna walczyć dwoma mieczami tej samej długości (w drugiej ręce jedynie sztylety, noże, krótkie miecze), nie mozna też, oczywiście, uzywac tarczy.
1. Kiepski: Sztylet w drugiej ręce trzymasz raczej dla ozdoby...
2. Średni: Czasem nawet zasłonisz się tą druga bronią.
3. Dobry: wywijasz sztyletem niemal równie dobrze co bronią podstawową!
4. Świetny: Phi! Prawa czy lewa ręka, jeden pies!
5. Legendarny: Możesz walczyć nawet dwoma mieczami o tej samej długości. Jesteś chodzącym sekatorem
Oczywiście nie zamieściłem tu wszelkich możliwych umiejętności, bo takiego zadania nie podjęliby się nawet tytani! Wymyślać można naprawdę w nieskończoność. Jednak uważam, że jest ich wystarczająco wiele jak na razie, i jeżeli MG będzie chciał obdarzyć bohatera jakąś inną umiejętnością- proszę bardzo! Niech tylko potem da mi podobny do powyższych opis tej umiejętności, lub, ewentualnie, poprosi o sporządzenie takiego mnie. Jak zauważyliście, nie ma tu też umiejętności magicznych. Znajdą się one w księdze magii, razem z czarami (lub w oddzielnym topicu).
Rycerze i orkowie są proszeni o wybranie sobie 4 powyższych umiejętności. Zostaną mu one dane na pierwszym poziomie i to je będzie on szkolił w pierwszej kolejności. O awansach i nadaniu kolejnych zadecydują MG. Wybrane umiejętności proszę wysyłac na PW do mnie lub Ritza.
Magowie niechaj zamieszczą umiejętność swojej szkoły magii i wybiorą tylko 3 z powyższych umiejętności. To samo dotyczy smoczków (zionięcie + 3 inne).
O awansach i nadaniu kolejnych zadecydują MG. Wybrane umiejętności proszę wysyłac na PW do mnie lub Ritza. |
|